Trivas logotyp.

Vad:

Arbetsbladet är utformat för att eleverna ska kunna skapa sina egna lånekort till skolans utlåningssystem i rast/lekbod. Lånekorten finns i sju olika färger och varje årskurs tilldelas en specifik färg.

Hur:

På arbetsbladet kommer eleverna att:
  1. Skapa sitt eget lånekort:
    • På första raden ska eleverna skriva sitt namn och den första bokstaven i sitt efternamn (ex. Siri.K).
    • På andra raden ska eleverna skriva sin signatur.
    • I det gula emblemet ska eleverna skriva bokstaven för den klass de går i (ex. A). Om det bara finns en årskurs på skolan behöver eleverna inte fylla i något här.
    • Eleverna får rita och fylla i sin profilbild för att skapa ett självporträtt.
    • Till sist klipper eleverna ut sitt kort och lämnar det till sin pedagog.
  2. Nederst på arbetsbladet får eleverna godkänna och skriva under reglerna som gäller för att få använda lånekortet. Eleverna klipper ut avtalet och lämnar in det till sin pedagog.


Varför:

Syftet är att öka elevernas delaktighet i rast/lekbodens utlåningssystem och ge dem en känsla av ansvar och ägandeskap över sina lånekort.

Bra att veta:

Elevernas årskurs behöver inte skrivas på lånekorten. Detta gör att korten kan användas under en längre tid än ett läsår.

Efter att eleverna har färdigställt sina lånekort, laminera korten och implementera dem sedan i rast/lekbodens utlåningssystem.

Gå tillbaka