Trivas logotyp.

Vad:

Film som belyser de svårigheter som Trygge och Triva upplever när de ska byta om i omklädningsrummet. Filmen uppmuntrar eleverna att hjälpa Trygge och Triva att känna sig trygga och bekväma i omklädningsrummet. Eleverna ska komma överens om fem förslag som de tror kan hjälpa Trygge och Triva.

Hur:

Visa filmen i klassen, till exempel på ett klassråd. Punkterna nedan kan göras under ett lektionspass eller delas upp och genomföras vid flera tillfällen.

Förslag på diskussionsfrågor att ta upp med klassen efter filmen:

  • Varför tycker Trygge och Triva att det ofta är jobbigt att vara i omklädningsrummet?
  • Skulle du tycka att det vore jobbigt att byta om i ett omklädningsrum som var som Trygges och Trivas? Varför i så fall?
  • Vilken uppgift gav Trygge och Triva oss?


Därefter, skriv ner/rita vad Trygge och Triva gav klassen för uppgift. Du kan sammanfatta det i 4 punkter.

  1. Tänka själva: Vi skulle först fundera på vad som är viktigt för var och en av oss, att man själv och klasskamrater tänker på, för att man ska känna sig trygg och bekväm när man byter om.
  2. Diskutera: Därefter prata och diskutera tillsammans i klassen vad man kan göra för att det ska kännas bra för alla.
  3. Sammanfatta i 5 punkter: Sammanfatta era idéer i fem punkter. Välj alltså ut de fem saker ni tycker är allra viktigast att tänka på för att få det bra i omklädningsrummet! Skriv på det här pappret.
  4. Skicka: När ni är klara, ta ett foto på pappret och skicka till oss! (grafisk bild på kamera) komma på fem idéer på vad de kan göra för att det ska kännas tryggt och bekvämt att byta om i omklädningsrummet.


Till uppgift 1 finns det ett arbetsblad. På arbetsbladet får eleverna reflektera och rita/skriva ner fem saker som de själva behöver i omklädningsrummet för att det ska kännas bra att byta om.

När alla är klara, öppna upp för en diskussion, där eleverna får berätta utifrån sina arbetsblad vad de behöver i omklädningsrummet. Skriv upp de olika idéerna på tavlan. Många idéer kommer att gå in i varandra. Då kan man skriva dem i kluster. Låt klassen därefter välja ut/rösta vilka fem saker som är allra viktigast att tänka på i omklädningsrummet. Ofta kan flera idéer sammanställas till en punkt med en förklaring. Till exempel Punkt 1, Visa respekt för varandra – Vi visar respekt genom att vara snälla mot varandra.

När klassen har bestämt fem saker ska de skrivas ned på affischen och skickas till Trygge och Triva. Du väljer om du vill skicka affischen på låtsas eller mejla kontakt@trivaskolor.se. Under material finns brev från Trygge och Triva att hämta. Du kan välja mellan att hämta ett färdigskrivet brev eller ett brev du kan skriva svaret själv. Läs upp brevet för klassen. I brevet tackar de för idéerna och tycker klassens idéer borde spridas till alla.

Här kan du som lärare öppna upp för ett samtal med klassen. Vill de att idéerna Trygge och Triva fick ska gälla i deras omklädningsrum också? Då kan man i sådana fall ta det beslutet gemensamt i klassen. Affischen kan då sitta uppe och man kan påminna klassen om dem inför idrottslektionerna.

Varför:

Omklädningsrummet är för många elever en utsatt situation som ofta förekommer som en otrygg plats i trygghetsenkäter. Genom Trygge och Triva i omklädningsrummet vill vi hjälpa till att öppna upp en diskussion i klassen om hur man ska vara mot varandra i omklädningsrummet. Filmen kan fungera förebyggande, men också vara en del i ett arbete där en klass redan har svårigheter i omklädningsrummet. Ibland kan det vara lättare för elever att få agera experter och hjälpa andra i stället för att diskutera den egna situationen.

Bra att tänka på:

Materialet som vi hänvisar till i handledning och i filmen finns under Viktiga filmer -Omklädningsrummet - material.
Alla förslag i handledningen kan du anpassa till det sätt som passar din klass bäst.

Exempel:



En bild på en plansch med 5 förhållningsregler i omklädningsrummet.
Gå tillbaka